10 tipp, amivel ingyen megőrizheti családja egészségét.

1. Nagyon fontos már pici baba kortól, hogy meglegyen a napi rutin a gyermek életében. Úgy, mint ahogyan a szülők is napi rendszerességgel teszik a dolgukat, úgy kell, hogy gyermeknél is kialakuljon ez. Ugyanakkor keljen, reggelizzen, ebédeljen, vacsorázzon, fürödjön és feküdjön le. Így már korán kialakul a bioritmusa.
1. Nagyon fontos már pici baba kortól, hogy meglegyen a napi rutin a gyermek életében. Úgy, mint ahogyan a szülők is napi rendszerességgel teszik a dolgukat, úgy kell, hogy gyermeknél is kialakuljon ez. Ugyanakkor keljen, reggelizzen, ebédeljen, vacsorázzon, fürödjön és feküdjön le. Így már korán kialakul a bioritmusa.
2. A babák sok folyadékot fogyasztanak, hiszen a gyümölcspépek, főzelékek, joghurtok is tartalmazzák azt. A kisbabáknál nincs konkrétan meghatározva a mennyiség, de ahogy átáll a szervezete a szilárd táplálékra, úgy kell a folyadékbevitelt is folyamatosan növelni. Nem szabad elfelejteni, hogy ha szomjas, akkor már szervezetét a kiszáradás fenyegeti. Mindig kortyoljon, még akkor is, ha nem érzi szükségét. Így alakul ki benne az a jó szokás, hogy folyamatosan igyon. A napi folyadékbevitel ideális mennyisége: testsúly (kg-ban) osztva 20- al. Pl: ha az Ön gyermeke 10 kg, ezt elosszuk 20-al az egyenlő 0,5. Tehát napi fél liter folyadékra van szüksége, hogy normálisan működjön szervezete. Ugyanez vonatkozik a felnőttek folyadékbevitelére is.
2. A babák sok folyadékot fogyasztanak, hiszen a gyümölcspépek, főzelékek, joghurtok is tartalmazzák azt. A kisbabáknál nincs konkrétan meghatározva a mennyiség, de ahogy átáll a szervezete a szilárd táplálékra, úgy kell a folyadékbevitelt is folyamatosan növelni. Nem szabad elfelejteni, hogy ha szomjas, akkor már szervezetét a kiszáradás fenyegeti. Mindig kortyoljon, még akkor is, ha nem érzi szükségét. Így alakul ki benne az a jó szokás, hogy folyamatosan igyon. A napi folyadékbevitel ideális mennyisége: testsúly (kg-ban) osztva 20- al. Pl: ha az Ön gyermeke 10 kg, ezt elosszuk 20-al az egyenlő 0,5. Tehát napi fél liter folyadékra van szüksége, hogy normálisan működjön szervezete. Ugyanez vonatkozik a felnőttek folyadékbevitelére is.
3. Ahhoz, hogy a csemetéjének anyagcseréje rendben legyen, elengedhetetlen, hogy minden nap elegendő rostot vigyen be a szervezetébe. És, hogy mik is pontosan a rostok? Minden kenyérfélében, hüvelyesben, olajos magvakban, zöldségben és gyümölcsben megtalálhatóak. Ezek kiválóan kombinálhatóak és a mindennapi étkezésbe könnyedén beilleszthetőek.
3. Ahhoz, hogy a csemetéjének anyagcseréje rendben legyen, elengedhetetlen, hogy minden nap elegendő rostot vigyen be a szervezetébe. És, hogy mik is pontosan a rostok? Minden kenyérfélében, hüvelyesben, olajos magvakban, zöldségben és gyümölcsben megtalálhatóak. Ezek kiválóan kombinálhatóak és a mindennapi étkezésbe könnyedén beilleszthetőek.
4. A hal rengeteg fontos tápanyagot tartalmaz. A táplálkozásban a jelenleginél sokkal nagyobb hangsúlyt kellene rá fektetni. Rengeteg cinket tartalmaz, mivel semmilyen más táplálékból nem tudunk elegendőt bevinni a szervezetbe, csak a halból és a tökmagból. A halak B12-vitaminban, valamint a pajzsmirigyműködéshez szükséges jódban is igazán gazdagok. Az olajos húsú halak (pl. lazac, hering) legalább kétszer annyi energiát tartalmaznak, minta fehér húsúak. A telítetlen zsírsavakban gazdag halolajok egyáltalán nem károsak az egészségre. Akik hetente legalább egyszer tengeri halat fogyasztanak, azokat kevésbé fenyegeti a szélütés és a szívbetegség veszélye. Az omega-3 zsírsavak a szem és az agy egészséges fejlődéséhez is nélkülözhetetlenek. A napi fehérjeszükséglet felét-harmadát már kis mennyiségű (10 dkg) hal elfogyasztásával is kielégíthetjük. Törekedjen Ön is ennek a bevitelére.
4. A hal rengeteg fontos tápanyagot tartalmaz. A táplálkozásban a jelenleginél sokkal nagyobb hangsúlyt kellene rá fektetni. Rengeteg cinket tartalmaz, mivel semmilyen más táplálékból nem tudunk elegendőt bevinni a szervezetbe, csak a halból és a tökmagból. A halak B12-vitaminban, valamint a pajzsmirigyműködéshez szükséges jódban is igazán gazdagok. Az olajos húsú halak (pl. lazac, hering) legalább kétszer annyi energiát tartalmaznak, minta fehér húsúak. A telítetlen zsírsavakban gazdag halolajok egyáltalán nem károsak az egészségre. Akik hetente legalább egyszer tengeri halat fogyasztanak, azokat kevésbé fenyegeti a szélütés és a szívbetegség veszélye. Az omega-3 zsírsavak a szem és az agy egészséges fejlődéséhez is nélkülözhetetlenek. A napi fehérjeszükséglet felét-harmadát már kis mennyiségű (10 dkg) hal elfogyasztásával is kielégíthetjük. Törekedjen Ön is ennek a bevitelére.
5. A zöld színű zöldségek és gyümölcsök számos betegség (pl. egyes daganatos megbetegedések, érelmeszesedés) kockázatát csökkenthetik, karotin-tartalmuk révén szerepet játszanak a bőr és a látás épségének megőrzésében. K-vitamin tartamuk hozzájárul az egészséges véralvadási folyamat lezajlásához. Külön kiemelhetjük a látásunkat segítő luteint. Ha tanácstalan mit is használhatna fel, akkor íme néhány „zöld” tipp: brokkoli, kelbimbó, póréhagyma, zöldbab, káposzta, tök, uborka, levélzöldségek, fejes saláta, zöldhagyma, borsó, zöldpaprika, cukorborsó, spenót, vizitorma, cukkíni, avokádó, articsóka, spárga, zöldalma, szőlő, zöld húsú sárgadinnye, kivi.
5. A zöld színű zöldségek és gyümölcsök számos betegség (pl. egyes daganatos megbetegedések, érelmeszesedés) kockázatát csökkenthetik, karotin-tartalmuk révén szerepet játszanak a bőr és a látás épségének megőrzésében. K-vitamin tartamuk hozzájárul az egészséges véralvadási folyamat lezajlásához. Külön kiemelhetjük a látásunkat segítő luteint. Ha tanácstalan mit is használhatna fel, akkor íme néhány „zöld” tipp: brokkoli, kelbimbó, póréhagyma, zöldbab, káposzta, tök, uborka, levélzöldségek, fejes saláta, zöldhagyma, borsó, zöldpaprika, cukorborsó, spenót, vizitorma, cukkíni, avokádó, articsóka, spárga, zöldalma, szőlő, zöld húsú sárgadinnye, kivi.
6. A vörös színű zöldségek és gyümölcsök magas kálium és magnéziumtartalmukkal hozzájárulhatnak szívünk egészségének megtartásához és segíthetnek számos ráktípus elleni harcban, valamint erősíti az idegrendszert és az immunrendszert. B-12 és antioxidáns tartalmuk miatt semlegesítik a szívbetegségeket és egyes daganatos megbetegedéseket is okozó szabad gyököket, valamint védik a bőrt a napsugarak károsító hatásával szemben. Egyen a gyermekével együtt minél több: paradicsom, pirospaprika, cékla, vérnarancs, meggy, vörös áfonya, vörös szőlő, rózsaszín és vörös grapefruit, gránátalma, málna, eper, görögdinnye. Minden zöldséget és gyümölcsöt a saját szezonjában fogyasszanak.
6. A vörös színű zöldségek és gyümölcsök magas kálium és magnéziumtartalmukkal hozzájárulhatnak szívünk egészségének megtartásához és segíthetnek számos ráktípus elleni harcban, valamint erősíti az idegrendszert és az immunrendszert. B-12 és antioxidáns tartalmuk miatt semlegesítik a szívbetegségeket és egyes daganatos megbetegedéseket is okozó szabad gyököket, valamint védik a bőrt a napsugarak károsító hatásával szemben. Egyen a gyermekével együtt minél több: paradicsom, pirospaprika, cékla, vérnarancs, meggy, vörös áfonya, vörös szőlő, rózsaszín és vörös grapefruit, gránátalma, málna, eper, görögdinnye. Minden zöldséget és gyümölcsöt a saját szezonjában fogyasszanak.
7. Akár babakocsiban tolja a gyermekét, akár már együtt játszanak a játszótéren, nagyon fontos, hogy minél többet legyen a friss levegőn. Szoktassa ehhez, járjanak gyalog óvodába, iskolába. Ne a számítógépes játékok és televízió műsorok legyenek első helyen a napi programban. Naponta legalább 2 órát tartózkodjon gyermek a friss levegőn.
7. Akár babakocsiban tolja a gyermekét, akár már együtt játszanak a játszótéren, nagyon fontos, hogy minél többet legyen a friss levegőn. Szoktassa ehhez, járjanak gyalog óvodába, iskolába. Ne a számítógépes játékok és televízió műsorok legyenek első helyen a napi programban. Naponta legalább 2 órát tartózkodjon gyermek a friss levegőn.
8. Rendkívül fontos a rendszeres mozgás! Ez ne csak a heti néhány óra testnevelés órában merüljön ki, hanem ha lehetőség van rá, akkor több és több külön órában is. Menjenek el együtt focizni, táncolni, futni. Így Ön is tehet az egészségéért. Fontos napi rutinná tenni a rendszeres mozgást, mert ezzel alakul ki a gyermek természetes mozgásigénye.
8. Rendkívül fontos a rendszeres mozgás! Ez ne csak a heti néhány óra testnevelés órában merüljön ki, hanem ha lehetőség van rá, akkor több és több külön órában is. Menjenek el együtt focizni, táncolni, futni. Így Ön is tehet az egészségéért. Fontos napi rutinná tenni a rendszeres mozgást, mert ezzel alakul ki a gyermek természetes mozgásigénye.
9. A kalcium az emberi szervezetben legnagyobb mennyiségben megtalálható ásványi anyag. A kalcium mintegy 99%-a található a csontokban és fogakban. Több mint 200 féle enzim folyamatot irányít, ezért ha csak kis mennyiségben is hiányzik, akkor máris veszélyt jelent a szervezetre nézve. A kalcium-foszfát kristályok adják a csontok és a fogak keménységét, amíg a többi kalciumnak döntő fontossága van az izmok, az idegrendszer, a véralvadás és néhány enzim működésében. Elegendő kalcium hiányában gyermekeknél a fejlődés és kifejezetten a csontok növekedésének zavara, mentális zavarok, az idegrendszer és az izmok fejlődésének problémái, immunrendszer gyengülés és szívprobléma léphetnek fel. A tej és tejtermékekkel valamint az olajos magvakkal minden nap tudja pótolni gyermeke és önmaga kálcium szükségleteit is. Viszont az emberi szervezet a tejből és tejtermékekből 6-7 éves koráig tudja lebontani a tejtermékek enzimeit, ezért ezt biokálciumokkal kell pótolni: marhalábszár és korallkálcium.
9. A kalcium az emberi szervezetben legnagyobb mennyiségben megtalálható ásványi anyag. A kalcium mintegy 99%-a található a csontokban és fogakban. Több mint 200 féle enzim folyamatot irányít, ezért ha csak kis mennyiségben is hiányzik, akkor máris veszélyt jelent a szervezetre nézve. A kalcium-foszfát kristályok adják a csontok és a fogak keménységét, amíg a többi kalciumnak döntő fontossága van az izmok, az idegrendszer, a véralvadás és néhány enzim működésében. Elegendő kalcium hiányában gyermekeknél a fejlődés és kifejezetten a csontok növekedésének zavara, mentális zavarok, az idegrendszer és az izmok fejlődésének problémái, immunrendszer gyengülés és szívprobléma léphetnek fel. A tej és tejtermékekkel valamint az olajos magvakkal minden nap tudja pótolni gyermeke és önmaga kálcium szükségleteit is. Viszont az emberi szervezet a tejből és tejtermékekből 6-7 éves koráig tudja lebontani a tejtermékek enzimeit, ezért ezt biokálciumokkal kell pótolni: marhalábszár és korallkálcium.
10. Ön hányszor eszik naponta? És a gyermekei? Fontos, hogy inkább többször, keveset. A napi ötszöri étkezés nem véletlen olyan fontos. Nem kell „degeszre” enni, etetni, csak addig enni, amíg jólesik. Így elérheti, hogy az anyagcsere folyamatos legyen, beálljon egy napi rendszer.
10. Ön hányszor eszik naponta? És a gyermekei? Fontos, hogy inkább többször, keveset. A napi ötszöri étkezés nem véletlen olyan fontos. Nem kell „degeszre” enni, etetni, csak addig enni, amíg jólesik. Így elérheti, hogy az anyagcsere folyamatos legyen, beálljon egy napi rendszer.